fredag 26 juni 2009

Min trädgård


Ni som bor här i närheten vet att jag inte har det så vackert på min gård men det kommer det att bli ändring på :-)

Läste i "Min Trädgård" (Bonniers förlag) att i södra Sverige är trädgårdarna mer lummiga än i de norra delarna av landet. I norr föredrar vi större renare ytor och författaren trodde att det berodde på att vi hade skogen så nära inpå att vi ville ha lite distans till den eller hålla insekterna på avstånd.

När vi var i Leksand förra helgen körde vi omkring i ett bostadsområde med suterränghus för att få lite inspiration. Det visas nämligen aldrig suterränghus i inredning- eller trädgårdsmagasin. Kan ju bero på att sutrränghus är "ute" men hur som helst har jag ett och trivs i det. Där i Leksand var tomterna väldigt ombonade och lummiga och så vill jag också ha det. Min käre make tyckte det räckte med att han var lummig men han är mer som en sockerkaka, fluffig och luktar gott.

Vår gård ger oss alla möjligheter till att forma den som vi vill och nu har jag planerat hur jag vill ha det. Visst, det kommer dröja flera år innan det är klart men det kommer det vara värt. Hoppas att jag kan skapa en lummig och inbjudande trädgård.

Tur att drömmar och visioner är gratis.

1 kommentar:

Barbro sa...

Va kul att få börja från början med trädgårdsplanering. Du är ju förståndig som förstår att det tar tid, jag vill att allt ska hända på en gång.

Men man blir ju aldrig klar i sin trädgård för det finns alltid något som man kan förändra. Och det är otroligt rogivande.

Du får komma och hälsa på precis när som helst, jag är ofta hemma. Men annars är det bara att gå in genom den blå grinden och ta dig en titt.